söndag 15 juli 2012

Vad är en företagsvärdering?


En företagsvärdering är ett indikativt värde på ett företag framräknat genom olika antaganden om ett företags framtid. Den mest vedertagna värderingsmodellen som används är en s.k. kassaflödesvärdering (även kallad DCF värdering) som med hjälp av ett företags framtida prognostiserade och diskonterade kassaflöden resulterar i ett värde idag. Kan låta komplext, men är egentligen tämligen enkelt. Osäkra framtida kassaflöden (pengar) diskonteras med ett avkastningskrav på pengar (WACC).

Skillnaden mellan pris och värde är att priset är det som någon faktiskt är villig att betala och värde är det som man betalat för. 

Vad kostar en företagsvärdering?


En företagsvärdering kostar allt mellan ingenting och flera miljoner kronor. Vad beror denna skillnaden på? Skillnaden ligger framförallt i storleken på bolaget som skall värderas. En företagsvärdering på ett litet företag med omsättning under 10 mkr brukar normalt sätt kosta mellan 5.000 och 50.000 kr. Ett börsnoterat bolag som inför en budsituation, uppköpserbjudande eller samgående erhåller en företagsvärdering (kallat fairness opinion) kan absolut kosta upp emot 10 mkr. När kostar företagsvärderingen ingenting? Det finns tyvärr inga gratisluncher, men inför upphandlingen av en finansiell rådgivare (t.ex. corporate finance rådgivare eller företagsmäklare) kan man och bör man i dessa ”säljpitchar” erhålla ett värdeintervall på deras bästa gissning av företagsvärdet.