Det finns en mängd olika ansatser till att värdera företag
på. Det går även trender i värderingsmetodik. Under it-yran var det ”bara”
försäljning som gällde eller antalet konsulter som värderingen byggde på. Idag
är det mer vad som blir kvar på sista raden som är relevant (oftast). Fokus är
på fundamental värderingsmetodik, men vissa bolags värdering bygger mer på
spekulation, förhoppningar och bubblor.
Den mest förekommande metoden är en så kallad
kassaflödesvärdering (DCF-värdering). Bygger på riskjusterade framtida
kassaflöden.
En annan metod som används är genom att titta på andra
affärer som är gjorda inom sin bransch (transaktionsvärdering). Alltså att applicera
multiplar som använts vid en liknande transaktion på det egna bolagets
karaktäristiska. T.ex. i förhållande till omsättning, rörelseresultat eller
årets resultat (även i förhållande till t.ex. anläggningstillgångar osv.).
En annan mycket förekommande värderingsmetod är att jämföra
mot noterade bolag (nyckeltalsvärdering) och justera med en storlekspremie
gentemot bolaget man vill värdera.
Det finns olika varianter av de ovan nämnda, som heter olika
”fräckt” såsom t.ex. avkastningsvärdering, tillgångsvärdering,
substansvärdering osv.
En sida som listar olika sätt att värdera företag på är foretagsvardering.org som pedagogiskt går igenom olika värderingsmetodiker med välarbetade guider (väl värt en titt).
Jag läste förresten om ovan tjänst (att värdera företag online) genom detta blogginlägg om att värdera företag.
En sida som listar olika sätt att värdera företag på är foretagsvardering.org som pedagogiskt går igenom olika värderingsmetodiker med välarbetade guider (väl värt en titt).
Jag läste förresten om ovan tjänst (att värdera företag online) genom detta blogginlägg om att värdera företag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar